Divadlo jednoho herce 2025
Program 23. ročníku přehlídky sólových projektů
V divadle a ve studiu d od 2. do 5. října 2025
čtvrtek 2. října
Hraje Jan Horák
Nejstarší drama na světě s písněmi, slamem a happyendem.
Job sedí na smeťáku své minulosti, přítomnosti i budoucnosti. Aby mohl začít znovu, potřebuje novou perspektivu. Bez zjednodušujících představ o sobě, o světě a o Bohu. Dokáže to? Vážně? Good job!
Titulní postavou je Job, který měl nejprve všechno, a pak o všechno přišel. Jedním z klíčových témat je otázka, jak mluvit s trpícím člověkem. Většinu rozsahu starověkého textu totiž zabírají nešikovné reakce Jobových přátel. Inscenace se nebojí mluvit s dětmi o utrpení, a to s humorem, nadhledem a otevřeností.
V centru pozornosti stojí Jobova životní ztráta, respektive otázka, proč se zlé věci dějí dobrým lidem. Job se opakovaně ptá „Za co?!“ Inscenace nenabízí hotovou odpověď, razantně ale vylučuje možnost, že se věci v životě dějí „za odměnu“ nebo „za trest“. Jobův příběh je pro nás především příběhem o hledání svého místa na světě v situacích, kdy jsme nad svým životem ztratili kontrolu.
Věnujeme Rodinné farmě Krabčice, na kterou spadly kroupy, sucho, úřady a zloději včel.
Autoři Kniha Job | Horák | Horáková | Boháč
Dramaturgie Filip Boháč
Režie Zuzana Horáková
Délka 50-60 minut
Místo konání: STUDIO D
Divadlo Kalich, Praha | Hraje Marek Němec
Komedie o krizi středního věku.
„Pojďme si hned něco ujasnit, jen proto, že jsem za posledních sedm měsíců chodil se šesti ženami a jen proto, že jsem si koupil ojetý Porsche a že jsem začal chodit do posilovny… a trávím čas na Tinderu… to neznamená, že prožívám krizi středního věku!“
Markus Malin se rozvedl, našel si mladou přítelkyni a koupil sportovní auto, začal chodit do solária a boxerského klubu a teď po sedmi měsících může zodpovědně říct, že… euforie vyprchala a on by se rád vrátil ke své ženě Marion a dětem. Ti ovšem mají zásadní podmínku. Okamžitě začne chodit na terapii proti krizi středního věku. Jak směšné!
Autor nechává svého hrdinu bezohledně otevřeně, bezostyšně upřímně, ale především vtipně vyprávět o tom, co žádný chlap nepřizná jenom tak. Nevynechává při tom ani leckteré tabu, jako např. sex v manželství. Je to ironické a pravdivé nastavení zrcadla – mužům i ženám.
Marion (hlas ze záznamu) Helena Dvořáková
Autor Stefan Vögel
Překlad Iva Michňová
Režie Jakub Nvota
Scéna a kostýmy Miroslav Král
Producent Michal Mazač
Délka 100 minut
Místo konání: DIVADLO
pátek 3. října
KOZEL VE FRAKU | Hraje Anna Kukuczková
Erwin Kukuczka byl farář, básník, prozaik, esejista, otec, zejména však dobrý člověk, který si přes někdy až neuvěřitelné životní peripetie dokázal zachovat lidskost, moudrost, úsměv na tváři a porozumění.
Křehký a osobní příběh, který je inspirovaný jeho tvorbou a tvrdým životním osudem, je převeden do jevištní formy tak, jak ho vnímá jeho milující dcera. Na téměř prázdném jevišti se díky všemožným žánrům i stylům odehraje neuvěřitelně silný lidský příběh. Inscenace si získá diváka svou autenticitou a bezprostředností. Pobaví i dojme.
Jeden skromný večer věnovaný jednomu skromnému člověku. Představení o lásce a hledání víry, životě a smrti, ale i o lidské krutosti a nenávisti.
Režie Ondřej Holba
Námět Anna Kukuczková
Texty Erwin Kukuczka, Anna Kukuczková, Ondřej Holba
Hudba Oldřich Janota a Jitka Štěrbáková
Supervize Roman Horák
Délka 40 minut
Místo konání: STUDIO D
Tantehorse | Hraje Irena Kristeková
Příbramský stand-up aneb rodina základ života.
„Se vší skromností to vypadá, že už jsem se z největší žumpy svýho života dostala.“
V deseti letech jsme neznala slova jako mikrovlnka a kávovar. Na sedmdesáti pěti metrech čtverečních nás bydlelo někdy až třináct. Vztahy? Jaký máte na mysli?
Mám na sebe nárok být zdravá. Snažím se uvěřit tomu, že za něco stojím a že má smysl každej den vstát. Člověk se chce zabít a má doma tak akorát ibuprofen. Dostanu se někdy z toho bahna? Klobouk dolů před vaší výdrží… Já bych se sebou nevydržela. Chcete radši slyšet nějaký vtip? Dnes už jsem mým největším nepřítelem jen já sama.
„Série Invisible o neviditelných ženách vznikla v roce 2020 z osobní touhy zviditelnit autobiografické příběhy žen, výjimečných umělkyň, které z různých důvodů zmizely z centra pozornosti a nebo se do něj nikdy nedostaly. Ať již díky politickým událostem, věku, nedobrovolnému konci kariéry či dědičné zátěži tvořily a tvoří tyto umělkyně tak trochu navzdory. Tento díl je věnován herečce Iris Kristekové, která navzdory transgeneračním traumatům a extrémní sociální situaci dokázala jít za svým snem a předávat sílu dál. Cílem projektu je destigmatizace a empatický přístup k těm, kteří zažili něco podobného, naznačení východisek a drobných osobních vítězství,“ říká Miřenka Čechová.
Scénář Iris Kristeková, Miřenka Čechová
Koncept a režie Miřenka Čechová
Hudba Martin Tvrdý
Kostýmy Petra Vlachynská
Světelný design Filip Horn
PR Adéla Brabcová
Produkce Tantehorse, Jakub Urban
Koprodukce Palác Akropolis
Délka 80 minut
Představení vzniklo za podpory hlavního města Praha, ministerstva kultury ČR, státního fondu kultury ČR, Rezi.dance a GOGLMOGL produktion.
Získalo Cenu Divadelních novin za ženský herecký výkon bez ohledu na žánr a nominaci na Cenu Thálie v oboru alternativní divadlo.
Místo konání: ZA OPONOU
Západočeské divadlo v Chebu | Hraje Vladimíra Vítová
Jako si můžete kdykoli třeba zlomit nohu na náledí, tak úplně stejně se vám může zničehonic polámat i duše. A to je pak horší než zlomená noha. Protože duši nemůžete dát jen tak na šest neděl do sádry.
Může se to stát každému. Jak to poznat? Jak z toho ven?
Tři příběhy tří obyčejných holek, které svůj problém překonaly. To vše v podání jediné herečky Vladimíry Vítové.
Místo konání: STUDIO D
Autorka, režie a výtvarný koncept Kateřina Pokorná
Dramaturgie Martina Pokorná
Hudba Jiří Švec
sobota 4. října
Hraje Matěj Petrák
„Mrtvá pantomima.“
Je pantomima opravdu mrtvá? Hororová groteska a humor pro otrlé. Hrobníkův příběh rozkrývá předurčenost člověka, nepřízeň osudu a neschopnost cokoliv zvrátit. Sarkasmus a nadsázka jdou ruku v ruce s lyrickou pantomimou. Řečí těla jsou vyprávěny nejkrutější zlomové okamžiky lidského života. Sisyfovská brigáda hrobaře Azraela je zřetězenou situační komikou, při níž úsměv trpne na rtech, zatímco se humor prožírá do kostí…
Místo konání: DIVADLO
Hudba Ivo Sedláček a citace
Délka 60 minut
Divadelní spolek Kašpar, Divadlo v Celetné, Praha | Hraje Ivan Řezáč
Špičkový herec a mistr svého oboru jde se ucházet o roli do prestižního divadla. Jde na konkurz. Perly sviním. Ztracený člověk v prázdné místnosti bez oken.
V malých rolích přihrávají Miloslav Tichý a Marta Vítů nebo Petra Špalková
Autor Tankred Dorst
Překlad Vladimír Tomeš
Režie Petra Špalková
Scéna Zdeněk Charvát, František Štípek
Kostýmy Petra Krčmářová
Délka 100 minut bez přestávky
Místo konání: STUDIO D
DiDi.Art | Hraje Michal Kern
(podle hry Antona Pavloviče Čechova „Strýček Váňa“)
Monodrama současného britského dramatika na motivy Čechovovy hry zpracovává téma věčné lidské nejistoty a pochyb. Hra plná paradoxů, humoru i temných míst. Křehkost, zranitelnost, nejistota nebo přílišná změkčilost, nechuť čelit problémům? Čechovovo dnes tolik aktuální téma „zbytečného člověka“ ve Váňovi rezonuje nebývalou silou. Je skutečně tak velký rozdíl mezi zneuznaným moskevským profesorem Serebrjakovem a kdysi slavným intelektuálem, režisérem Alexandrem…?
Autor Simon Stephens
Překlad Zuzana Josková
Režie Diana Šoltýsová
Dramaturgie Denisa Kábrtová
Výprava Agnieszka Páta-Oldak
Světelný design Magdalena Klára Hůlová
Pohybová spolupráce Jaroslava Košková
Hudba Jakub Xavier Baro (Ibby)
Délka 75 minut
Místo konání: DIVADLO
Hraje Filip Teller
Hudební stand-up comedy show o záležitostech všedních dní. Každý z nás si někdy vyčítá, že opět snědl na posezení tabulku čokolády, opět nešel cvičit, nebo opět adoptoval útulkového psa. Někteří z nás bojují s vlastním sebevědomím, s podivnými sousedy nebo s premenstruačním syndromem své ženy… Všichni tak trochu řešíme to stejné a nakonec nás nejvíc formuje a mění láska a smrt.
Scénář a text písní Filip Teller
Autor hudby Zdeněk Král
Kytara Aleš Vosáhlo
Místo konání: STUDIO D
neděle 5. října
Divadlo U Staré herečky | Hraje Jana Vyšohlídová
Podle předlohy Boženy Němcové
Love story z temného lesa. Chcete vidět Jeníčka a Mařenku, Ježibabu, perníky? A pak pec a lopatu? Chcete se strachy třást, jestli Ježibaba děti opravdu sežere? Chcete se radovat, že se jí to pochopitelně nepovede? Máte to mít! Ovšem, uvidíte toho ještě mnohem víc. A přitom to pořád bude ta stará dobrá Perníková chaloupka…
Dramaturgie Petra Zichová
Výprava a loutky Luděk Joska
Hudba a režie Jiří Vyšohlíd
Místo konání: STUDIO D
Fourlegs, s. r. o. | Hraje Ivan Trojan
Komedie napsaná u příležitosti významného životního jubilea Ivana Trojana jeho dvorním autorem, v produkci společnosti FOURLEGS, s. r. o.
Exkluzivní zpověď elitního filmového rekvizitáře, který měl raději předměty než lidi do té doby, než přišla ONA. Muž ve vrcholné životní krizi, opomíjená hvězda své profese, rozervaný mezi láskou k nedostupné ženě a celoživotní fascinací předměty-rekvizitami.
Všechny postavy a rekvizity v tomto příběhu jsou smyšlené. Víceméně.
Autor a režie Petr Zelenka
Hlas kostymérky Veronika Khek Kubařová
Dramaturgie Olga Šubrtová
Výprava Nikola Tempír
Kostýmy Katarína Hollá
Hudba Ondřej Dědeček, Antonín Hochmann, archiv
Místo konání: DIVADLO
Jihočeské divadlo České Budějovice | Hraje Teresa Schel
Muž a žena se nečekaně seznámí ve frontě na letišti. Vášnivě se do sebe zamilují. Pak přijde manželství, dítě, dům, problémy v práci… A city se mění. Sluncem prozářená idyla se mění v děsivou noční můru… jaká je cena za to, že potkáte „muže svého života“?
Dennis Kelly patří k nejúspěšnějším současným britským dramatikům. Režisér Adam Svozil si s jeho poetikou velmi rozumí, jeho hru Rituální vražda Gorge Mastromase nastudoval v roce 2015 jako svou absolventskou inscenaci a získal za ni prestižní Cenu Marka Ravenhilla za nejlepší českou inscenaci současného textu.
Auto Dennis Kelly
Překlad Ester Žantovská
Režie, dramaturgie Adam Svozil, Kristýna Jankovcová
Scéna a kostýmy Adriana Černá
Představení řídí a text sleduje Simona Ježková
Délka 90 minut
Místo konání: STUDIO D