Divadlo jednoho herce 2023

Program 22. ročníku mezinárodní přehlídky sólových projektů

V Západočeském divadle v Chebu a ve studiu d od 5. do 8. října 2023

čtvrtek 5. října

TRINNNO a Buranteatr, Brno | Hraje Filip Teller

Monodrama vychází ze skutečného příběhu boxerské hvězdy Johanna Trollmanna, zvaného „Rukeli“. Ten se stal roku 1933 mistrem Německa v polotěžké váze. Titul mu však byl později kvůli jeho romskému původu odebrán. Svůj poslední zápas Johann Trollmann absolvoval jako karikatura „árijského“ boxera s odbarvenými blond vlasy a napudrovaným obličejem. V roce 1943 byl zavražděn v koncentračním táboře Neuengamme. 

Ohlasy:
„Vystřeloval slova jako direkty. Grimasou předváděl Rukiho. Hnětl si obličej. Hladově okusoval jablko. Boxoval. Gesty vířil vzduch. Překvapení diváci zapomínali dýchat. Hans nasadil závratné tempo. Rozdával soty, přiklepy, háky do všech stran…“ 

Za představení dostal Filip Teller cenu za nejlepší herecký výkon na 34. ročníku festivalu Kopřiva.

Vznik inscenace podpořili Muzeum romské kultury a Nadační fond obětem holocaustu. 
Překlad podpořil Goethe institut.

Autorka hry: Rike Reiniger
Překlad: Lucie Ceralová
Režie: Gabriela Krečmerová
Scénografie: Anna Pospíšilová

Délka 60 minut.
Místo konání: DIVADLO

Spitfire Company, Praha | Hraje a tančí Miřenka Čechová

“Baletky mají dvě tváře. Tu přední, usměvavou a dokonalou, kterou vidí publikum. A pak tu odvrácenou, když zmizí za oponou — předpisový úsměv jim spadne a obličej se zkřiví do ztrhaného šklebu, protože se dusí.” 

Scénický multimediální projekt plný bizarního a černého humoru vychází z knižního bestselleru ašské rodačky Miřenky Čechové z prostředí taneční konzervatoře v divokých 90. letech. Abstraktní ponor do duše dívky bojující proti despotickému, dogmatickému systému a ztrátě vlastní identity. Baletky jsou příběhem všech, kteří odmítají být zkrocená medvíďata. 

Ohlasy: 
“Miřenka je královnou jeviště a na účinku a bohatosti struktury si dává záležet. Už v předchozí performanci Miss AmeriKa začala výrazně využívat hlas a zpěv, v Baletkách v tom pokračuje a kus má žánrově trochu nakročeno k muzikálu.” 

Koncept, režie, performance: Miřenka Čechová
Hudba live: Mary C
Dramaturgie: Martina Kinská
Režijní spolupráce: Janka Ryšánek Schmidtová
Herecká spolupráce: Tereza Dočkalová
Hudba: Martin Tvrdý
Light design: Filip Horn 
Animace: Linda Arbanová
Video: Tereza Vejvodová
Kostýmy a objekty: Eva Matoušová
Scéna: Petr Boháč a Eva Matoušová

Délka 60 minut.
Místo konání: DIVADLO

VSTUPENKY

pátek 6. října

Režie, scénář, hraje: Jana Hubka Vanýsková 

Loutkoherečka a členka kultovní bejbypunkové kapely Kašpárek v rohlíku do svého dynamického představení zapojuje i diváky od 3 do 10 let. 

Každé malé dítě se učí, že je třeba si čistit zuby, stříhat nehty a nedávat do pusy, co se válí po zemi. Pro ilustraci, co všechno se může stát, když to nedělají, je tu představení Cirkusárium. Tři příběhy zvířecích hrdinů velryby, lišky a hada, kteří se naučí, co je třeba, a nakonec úplně převrácený konec, protože přeci nejsme ve škole!

Délka 45 minut.
Místo konání: STUDIO D

Divadlo Na Peróně, SLOVENSKO | Hraje Jana Wernerová 

Můj život začal v Prekambrijském moři před 5, 9 miliardami let. Prastaré ryby mě naučily přežít ve vodě, a tak jsem s nimi odešla žít do hloubky oceánu. Když jsem byla v hloubce oceánu, byl ve mně volný prostor. Máte v sobě volný prostor? Aspoň malinkatý jako Kinder vajíčko. Ale prázdné. Nesmí tam být nic. A právě v tom NIC, v tom prázdnu jste vy. Radím vám. Udržte si v sobě tohle místo. Tohle prázdno. Ticho. Tenhle střed vás. Nebo se ztratíte. Zabloudíte! Jako dítě v černém lese. Dlouho se budete znovu hledat. Trhat. Pálit. Budou z vás odhryzávat. Jako z čokoládové tyčinky…

Lea se ocitla v psychiatrické léčebně. V dětství žila jen s matkou, která její výchovu zanedbávala. Dostávala se do těžkých životních situací, neuměla se v nich zorientovat, neměla v životě nikoho, komu by mohla důvěřovat. Osamělá a uzavřená se už jako zralá žena dostává do další léčebny a jejího případu se ujímá nový lékař. 

Ohlasy:
„Nejednoznačnost prolínání imaginárního světa hrdinky se skutečnými událostmi z její minulosti nedává jednoduché odpovědi na otázky, které představení vyvolává. Možná i proto je odstraňování pomyslných závěsů tajemství hlavní postavy sugestivním zážitkem.“ 

Text: Jana Bodnárová
Koncept, scénář, režie: Jana Wernerová, Peter Kočiš
Dramaturgická spolupráce: Tereza Trusinová
Scénografie: Daša Krištofovičová
Hudba: Dead Janitor
Technická podpora: Dušan Kopčov, Palko Matia
Produkce: Jana Wernerová, Peter Kočiš

Délka 55 minut.
Místo konání: STUDIO D

VSTUPENKY
Compagnie Choc Trio (FRANCIE) | Hraje Claude Cordier

Pan Maurice je uzamčen v černobílé každodennosti bez barev a fantazie. Ze záhadného obrazu však začnou unikat zvláštní zvuky a oživlé kresby. Přímo před očima se nám zhmotní Kandinského výtvarné dílo, které uvolní velkou tvořivou sílu – imaginace vítězí, obyčejné se stává kromobyčejným.

Divadelní spolek La Compagnie Choc Trio nabízí originální hru s dílem malíře Vasilije Kandinského prostřednictvím burlesky, pantomimy, moderních multimédií a hudby. Formy, barvy a hudba vstupují do nečekaných vztahů a vytvářejí nečekaná setkání.

Ohlasy:
„Vynikající představení! Potěšení pro oči i pro srdce. Bravo a klobouk dolů před divadelním spolkem Choc Trio!“

Inscenace získala letošní nominaci na prestižní francouzskou cenu Prix Molière v kategorii Divadlo pro mládež.

Autor, scénografie: Claude Cordier
Režie a produkce: Priscille Eysman
Tvorba videa: Christoph Guillermet
Hudba a zvuk: Gilles Bordonnneau
Světla: Dominique Grignon
Gagy: Valery Rybakov
Pohybová spolupráce: Karine Maïna Brigeon
Kostýmy: Coline Dalle

Délka 55 minut.
Místo konání: DIVADLO | jazykově bezbariérové, VHODNÉ PRO RODINY S DĚTMI

VSTUPENKY
 
Z důvodů ochrany soukromí YouTube je potřeba načíst vaše oprávnění. Pro více informací prosím navštivte naše GDPR.
Přijímám

sobota 7. října

Rita Góbi Dance Company (MAĎARSKO) | Hraje a tančí Rita Góbi

Osamění v seniorském věku zasahuje dvě třetiny lidí. Co dělat, když vést rozhovor můžeme jen sami se sebou? Tanečnice – choreografka a loutkářka se pouští do hájemství vzpomínek a osobní paměti.

Představení založené na pohybu beze slov, na gestech a postupech loutkového divadla. Rita Góbi prozkoumává stárnutí, samotu a vzpomínání s humorem a lidskostí, nutí diváky přemýšlet o období života, které čeká většinu z nás. Když vidíme staršího člověka, umíme si představit, čím vším prošel? Jaký byl v mládí? Jaké měl cíle a příležitosti, jaký život vedl? Dokáže se starší já ještě napojit na své mladší já, nebo stárnutí těla ovlivňuje i duši a mysl? 

Ohlasy:
„Góbi je fantastická performerka, která umí chytit každého diváka. Mě dostala okamžitě ve svém kostýmu postarší dámy, která se přehrabuje ve věcech ve svém miniaturním prostoru, občas zmateně, občas zasněně, občas opilá štěstím. Jen její mladistvé jiskření a nezbedné oči ji prozrazují.“

Choreografie: Rita Góbi
Režie: Tamás Somogyi
Hudba: Bánk Sáry
Kostýmy a výprava: Erik Grosschmid
Světelný design: Pavla Beranová (CZ)
Partner: Mühely Alapítvány a Trafó Centrum současného umění

Délka 40 minut.
Místo konání: DIVADLO

VSTUPENKY
 
Z důvodů ochrany soukromí YouTube je potřeba načíst vaše oprávnění. Pro více informací prosím navštivte naše GDPR.
Přijímám
IZRAEL | Hraje Netta Yashchin

One woman show vypráví příběh odehrávající se během přistěhovalecké vlny ze Sovětského svazu do Izraele během 70. let minulého století z pohledu Ženji – matky a nové obyvatelky „zaslíbené země“.  Vtipným, autentickým a šťavnatým jazykem se Ženja svěřuje se svými starostmi, problémy, sny, tužbami a především se vztahem ke své náctileté dceři Fanje. Celá hra vychází z osobních vzpomínek autorky a herečky, která střídavě představuje matku i dceru.

Ohlasy z australského turné: 
„Netta Yashchin řádí na jevišti s energií tornáda.“
„Smáli jsme si i plakali. První hebrejsky hrané profesionální divadlo v Austrálii – to dělá z představení opravdovou událost.“

Napsala: Netta Yashchin
Režie: Asnat Zibil

Délka 55 minut.
Místo konání: STUDIO D | české titulky (přestavení v hebrejštině)

VSTUPENKY

Představení finančně podpořilo Velvyslanectví Státu Izrael v České republice.

Divadlo Bolka Polívky, Brno | Hraje Pavol Seriš

Hravý komediální koktejl skečů a improvizací pro diváky od 12 let. 

Specialista na one man show Palo Seriš kombinuje divadlo, stand-up, pantomimu a tanec. Inspiruje se situacemi každodenního života, které servíruje s lehkostí a ve zběsilém tempu. DADA Revue je oslavou radosti ze života, ze hry a ze setkání performera s divákem.

Ohlasy: 
“Protagonista se snaží především do hlediště přenést nakažlivou energii z vlastního blbnutí, chce diváka mentálně vybudit k účasti na této jedinečné hravosti. A má k tomu náležitou výbavu. Vystudovaný klaun zapojuje do svých výstupů prvky fyzického divadla, pantomimy či tance, využívá všemožných vyjadřovacích prostředků…”
“Serišův humor je chytrý, vlídný, inteligentní. Bez vulgárností a brutalit.”

Autor: Pavol Seriš
Režie: Dalibor Buš
Supervize: Bolek Polívka
Dramaturgie: Matěj Randár
Scénografie: Bernadett Királyová
Světla: Michal Fridrich
Zvukový design: Jan Kučera
Produkce: Kristýna Nováková

Délka 90 minut.
Místo konání: DIVADLO 

VSTUPENKY
Západočeské divadlo v Chebu | Hraje David Beneš

Autorská výprava na nejvyšší horu světa je příspěvkem domácího souboru k letošnímu ročníku přehlídky.
Proč se vlastně lidé snaží dobývat nehostinné vrcholy? Jaké pocity doprovází namáhavý výstup a jak si svůj triumf horolezci užívají? Jakou cenu za své úspěchy platí? A mají vůbec ošlehaní horalové smysl pro humor? 
Odpovědi na všechny otázky vám dají během tak trochu jiné přednášky horolezecké legendy George Leigh Mallory, Edmund Hillary a Reinhold Messner. 

Autor: David Beneš
Režie: Martina Pokorná
Výprava: Markéta Fléglová
Koláže: David Beneš, Martina Pokorná, Markéta Fléglová
Hudba: Jiří Švec
Projekce a asistent pořadatele: Petr Bařina

Délka: 60 minut.
Místo konání: STUDIO D

VSTUPENKY
Z důvodů ochrany soukromí YouTube je potřeba načíst vaše oprávnění. Pro více informací prosím navštivte naše GDPR.
Přijímám
Hraje a před zraky diváků tvoří Hanny Firla (stálý host ZDCH)

Letošní držitel chebské ceny diváků Zlatý Albrecht za roli Zdeny Koubkové v Transkách, bodech, vteřinách je nejen všestranným hercem, ale také zkušeným improvizátorem. Spolu s někdejším spolužákem a kolegou Ondřejem Králem má za sebou stovky představení v rámci projektu IMPRA, tentokrát se však jedná o čistě sólové představení, při kterém bude vše vznikat přímo teď a tady.

Pouze Hanny, diváci a nespoutaná fantazie!

Hudební doprovod: Ota Bosman

Délka: 45 minut.
Místo konání: STUDIO D

VSTUPENKY

neděle 8. října

Divadlo KAKA, Praha | Hraje Jana Nosálková

“Svět byl takový, až člověk ztrácel dech. Teprve když viděla, jak je tmavý a jak šumí stromy, pochopila, co les je, a tiše se zasmála, jenom tak, z radosti, že řeky a lesy prostě jsou.“

Pohádka s ekologickým přesahem, zasazená do prostředí lesa a odpadků v něm, je určena dětem od 4 let. Podle oblíbené knižní předlohy Astrid Lindgrenové. 

Scénář a hudba: Jana Nosálková
Scénografie: Světlana Conti Padao, Barbora Chramostová
Kostýmy: Jana Nosálková
Režie, hudba: Ondřej Nosálek

Místo konání: DIVADLO 

VSTUPENKY
Divadlo 3+KK, Brno | Hraje Mark Kristián Hochman

Autorská inscenace podle vězeňského deníku běloruského anarchisty Igora Oliněviče, odsouzeného vládnoucím autoritářským režimem v roce 2011 k osmi letům odnětí svobody a krátce po propuštění k dalším dvaceti.

Inscenace je rozkročena mezi dvěma světy. Mezi mučivou šedí života v Lukašenkově Bělorusku (a ještě více ubíjejícím bezčasím minské vazební věznice) a fiktivním světem plným hrdinských činů v boji dobra se zlem se zmítá podobně jako Oliněvič sám – v noci je “anarcho-partyzánem”, ve dne elektrotechnikem a hráčem LARPu. Ve svém deníku popisuje praktiky běloruského vězeňského systému, založené na brutálním fyzickém násilí i sofistikovaném psychickém nátlaku.

Ohlasy:
“Jedu do Magadanu – Nevěř, neboj se a nepros připomíná skrze divadelně výtečně zpracované podobenství nejen konkrétní osud běloruských anarchistů, ale obecně se věnuje věčnému tématu souboje zla s dobrem.” 

Inscenace vznikla za finanční podpory Ministerstva kultury. 

Autor předlohy: Igor Oliněvič
Scénář a režie: Adam Steinbauer
Dramaturgie: Libor Brzobohatý
Výprava: Julie Ema Růžičková
Světelný design: Jakub Julínek
Hudba: Problem of a Tram Approacher
Produkce: David Šamánek
PR: Helena Gricová
Technické provedení: Bohdana Sýkorová 

Délka: 70 minut.
Místo konání: STUDIO D

VSTUPENKY